zondag 31 december 2006

Gastblogger: Wilfred de Rooij - KNVB

Om het oude jaar maar eens stevig af te sluiten (en het nieuwe goed te beginnen) stel ik u meer dan graag voor aan onze laatste gastblogger van het jaar: Wilfred de Rooij. Wilfred is in het dagelijks leven Manager Facilities KNVB. Hij schreef voor ons een gastblog over het streven naar perfectie, het relativeren ervan en de zoektocht naar verbetering. Zowel zakelijk als privé toe te passen. Wilfred, take it away…

TIEN

De afgelopen periode is TIEN veelvuldig in het nieuws geweest, maar op die TV overgang doel ik niet (hij staat nog steeds op ACHT en dat is waarschijnlijk nog veel te hoog….).

TIEN is het getal dat staat voor optimaal of te wel perfect. Het getal - of te wel het doel - waar we allemaal naar streven en heel veel voor willen doen. Kinderen willen een TIEN op hun rapport en het voetbalpubliek roept na drie snelle doelpunten ook direct om TIEN, TIEN, TIEN. Als TIEN is bereikt, dan hebben we de volledige buit binnen. Bij een inburgeringcursus zouden we spreken over de welbekende zilvervloot.

Het streven naar perfectie zit ons allen in de genen. Sommige (groepen) mensen passen dit streven niet zakelijk toe, maar als je het op de kepen beschouwt, dan is het streven naar perfectie bij deze andere groep net zo hevig. Als het niet gaat om macht of geld, dan valt het wat minder op, maar niets is minder TIEN. Een voorbeeld. Als je dagen in een boom gaat zitten om een bos te redden, zoals bv. in Schinveld, dan is dit streven naar een perfecte samenleving ook het streven naar TIEN. En terecht ook.

Perfectie - dus synoniem voor TIEN, maar dat had je inmiddels wel begrepen - is in het zakenleven heel belangrijk. Alleen het streven naar is al onontbeerlijk. Het haalt het maximale uit je kunnen en dat geeft je concurrentievoordeel. Want jij bent toch beter dan je concurrent? Alleen met TIEN in je achterhoofd kan je zakelijk maximaal functioneren. TIEN werkt als een afweermechanisme, je doet het onbewust en toch is het een soort weloverwogen.

Vanzelfsprekend moeten we TIEN niet verwarren met eigenwijsheid en egoïsme. Mensen met een fors gevoel voor TIEN zijn natuurlijk wel vaak eigenwijs en soms zelfs egoïstisch. En dat is maar goed ook, maar er is een grens. Open staan voor andere meningen, andere methodieken of andere werkwijzen verrijkt weldegelijk je zakelijk functioneren. Op het moment dat je te maken hebt met het andere, dan is je eerste neiging om dit af te kraken. Heerlijk hoor dat afzagen, want jij hebt het tenslotte anders geleerd. Je eigenwijsheid komt naar boven, maar geef er niet aan toe, negeer die eerste impulsieve reactie en ga ervoor openstaan. Gebruik het andere om TIEN te bereiken. Er zijn in je functioneren veel minder aanvallen als dat je interpreteert.

De hierboven beschreven 'second opinion' is een belangrijk instrument om kwaliteitsverbetering te realiseren. Als we het een streepje formeler en dieper aanpakken, dan noemen we het een zg. 'audit'. Een audit kan je bv. ook toepassen om de volledigheid te toetsen. Dit is echter een kwaliteit die je ook uit een boekje had kunnen halen of van je schoolverleden had kunnen overhouden. Een goede 'second opinion' (nadruk op opinion) kan enorme waarde hebben. Het gaat om inhoud en minder om methodiek.

Vanzelfsprekend heb ik het over problemen en oplossingen in een ingewikkelde omgeving. Zeg maar een ingewikkelde oplossing. Dus grote problemen niet alleen in mootjes hakken om het handelbaar te maken, maar verzamel op een snelle en adequate manier vele meningen. Je leert ervan en ontdekt TIEN.

En bij het slotakkoord landen we weer rustig op aarde en zien dat alles nog steeds betrekkelijk is. Dus overdrijf je streven naar TIEN niet. Want ook personen om wie je veel geeft en die de vitamine voor je functioneren zijn, hebben maar TIEN tenen.

Geen opmerkingen: