maandag 29 januari 2007

De voordelen

Waarom zou ik iets met ISO gaan doen? Dat kost toch alleen maar geld?
Nou dat valt best mee. Natuurlijk zal u in het begin te maken krijgen met opstartkosten. Een managementsysteem of zorgsysteem (al dan niet gebaseerd op ISO 9001:2000) moet worden ontwikkeld. Er moet over na worden gedacht. Het systeem wordt gedurende dat proces steeds verfraaid , verbeterd en bijgeslepen. Dat kost tijd. En tijd laat zich prima in geld vertalen. MAAR: Het levert -mits juist vormgegeven en goed geïmplementeerd- geld op! En niet alleen in tijdsbesparing. Uw processen zijn efficiënter ingericht, u kunt alles gemakkelijk terug vinden en u beschikt over een prachtig systeem waarin alles helder is omschreven. Niet alleen heeft u uw klantwensen en -eisen beter in het vizier (daarmee verdient u immers uw geld), ook het inwerken van nieuwe mensen wordt eenvoudiger. Overigens gaat niets ten koste van uw flexibiliteit. Juist niet. De norm gaat namelijk uit van 8 heldere kwaliteitsmanagementbeginselen. Te weten;
1. Klachtgerichtheid
2. Leiderschap
3. Betrokkenheid van medewerkers
4. Procesgerichte aanpak
5. Systeembenadering voor het besturen van organisaties
6. Continue verbetering
7. Effectieve besluitvorming
8. Win-win relaties met leveranciers.

Op verzoek zet ik een aantal voordelen nog even op een rij. Wedden dat u er minstens 5 kunt vinden waar uw organisatie baat bij heeft…

Voordelen
1. Kostenbeheersing en besparing door efficiëntie en verbeterde interne organisatie;
2. Het continu verbeteren van de organisatie;
3. Structurering, waardoor inzicht in alle processen wordt verkregen;
4. Minder risico's bij productaansprakelijkheid;
5. Het verhogen van de klant- en werknemerstevredenheid;
6. Minder verzuim en schade- of garantieclaims;
7. Concurrentievoorsprong;

8. Onderscheidend vermogen;
9. Vergroten van het marktaandeel;
10.In veel gevallen mee kunnen doen met een aanbesteding;
11.Voldoen aan Wet- en regelgeving.

Hier nog een aantal tips. Gewoon doen dus!

Geen opmerkingen: