vrijdag 13 oktober 2006

Muizen

Zo nu en dan merk ik het. Wellicht dat het bekend klinkt: Een lichte tinteling in de handen, een wat stijvere nek. En dan bedenk ik ineens, goh ik zit eigenlijk al wel heel lang te ‘muizen’ achter mijn PC-tje. Twee, drie uurtjes onafgebroken achter de computer werken is eigenlijk eerder regel dan uitzondering. En laten we eerlijk zijn, het is inherent aan de tijd waarin we leven.

Vandaag de dag is de PC een ‘onmisbare’ kameraad op de werkplek. Snel even de mail controleren, even iets zoeken op het net, als je er stil bij staat muis je je een ongeluk. Al die korte repeterende bewegingen willen langzaam aan op termijn nog wel eens een kleine aanslag plegen op het lijf. Natuurlijk zijn de meesten wel bekend met de wettelijke voorschriften over beeldscherm gebruik op de werkplek uit de Arbo-wet. 'Bekend' is misschien een groot woord, laten we het er op houden dat veel mensen daarover de klok hebben horen luiden. Maar als je tijdens het werk tijdelijk wordt geconfronteerd met een lichte spanning op de rug of in de muisvinger, kan ik me voorstellen dat je er niet op zit te wachten om die wettelijke bepalingen door te lezen. (beeldscherm op 30 graden, de elleboog staat 90 graden en maakt contact met het bureaustoel, het werkblad staat op 76 cm hoogte etc). Praktische ontspanning voor handen en nek is wat de harde werker op dat moment nodig heeft.

Ik nodig u dan ook uit de deze site te bezoeken
. Het is niet de allermooiste site die u op het internet zult aantreffen, maar de bewegende foto’s geven in het juiste tempo aan hoe de bewegingen moeten worden uitgevoerd. Ja, ja ik weet het. Het oogt gek, zeker als een collega niets vermoedend uw kantoor binnenkomt lopen. Ook ik ben al een aantal keren uitgelachen. Maar wat geeft het. Als het me lukt doe ik het elk uur. Of het echt werkt, ik weet het niet. Ik heb momenteel nergens last van in ieder geval. Misschien werkt het toch!

Geen opmerkingen: