dinsdag 16 december 2008

Recessie survival tips

De recessie dringt gestaag de Nederlandse economie binnen. Iedereen -zowel consumenten als bedrijven- houdt zoveel mogelijk de hand op de knip en als men al iets uitgeeft dan moet het wel echt nuttig of heel speciaal zijn.

De moeizaam lopende geldstromen, de wisselende rente en de voortdurende onzekerheid over wat er gaat gebeuren hebben tot gevolg dat veel bedrijven een stap terug moeten doen en dat sommige bedrijven deze recessie misschien niet zullen overleven. Wat kunt u doen om de kans op overleven te vergroten en ervoor te zorgen dat u bij een opleving van de economie weer gezond kunt gaan groeien? Hieronder een aantal tips:

Behoud uw klanten

Zorg dat u in ieder geval uw bestaande klanten vasthoudt. Ga ze stuk voor stuk na, check of ze tevreden zijn, of er klachten of wensen zijn, benader ze als het even kan persoonlijk en leg ze in de watten. Betrek ze bij uw pogingen om uw diensten nog beter aan te passen aan hun wensen en laat duidelijk merken dat u van onschatbare waarde voor ze bent. Ook uw klanten hebben last van de recessie, zoek samen naar oplossingen. En belangrijk is: doe er wat mee! Laat het niet bij mooie woorden en goede intenties maar gebruik de informatie om daadwerkelijk de nodige aanpassingen in uw benadering van klanten en in uw dienstenpakket te plegen. Overleg ook met uw klanten wat u nog meer voor hen kunt betekenen, eventueel in samenwerking met uw partners en leveranciers.

Verlaag uw kosten

Inventariseer welke activiteiten niet bijdragen aan de tevredenheid van klanten en elimineer deze posten. Soms zijn er systemen opgetuigd die destijds hun functie hadden, maar nu weinig meer aan het resultaat bijdragen; bekijk deze kritisch en wees rigoureus. Bekijk of werkprocessen vereenvoudigd kunnen worden, waardoor de snelheid verhoogd wordt en de kosten verlaagd. Houd voorraden zo laag mogelijk.


Schrap eerst de kosten die zonder extra uitgaven op te heffen zijn zoals uitzendkrachten of korte termijnhuurcontracten, maar gooi het kind niet met het badwater weg! Let goed op of u geen deskundigheid verliest, die u wel nodig heeft om te overleven.


Vraag medewerkers om mee te denken over besparingen, want het is ook in hun belang dat het bedrijf overleeft. Vraag desnoods aan medewerkers of zij korter willen werken, in veel gevallen kan dat tijdelijk een aanzienlijke besparing opleveren, terwijl toch de deskundigheid in huis blijft.


Bewaak tijdens deze sanering goed wat vooral niet aangetast mag worden: de relatie met uw klanten, uw goede kwaliteitsimago, de deskundigheid van uw medewerkers en de ontwikkelingspotentie. En zorg goed voor uw medewerkers, want zij maken het verschil!


Versterk uw basis
Uw bedrijf is gezond en het is tijd om nieuwe klanten te gaan werven. Houd ook bij werving van klanten dezelfde principes aan als bij het behouden van klanten, wees persoonlijk in de benadering en inventariseer hun wensen. Geef duidelijk aan wat uw sterke punten zijn, wat u voor hen kunt betekenen en gebruik uw bestaande klanten zoveel mogelijk als ambassadeurs.

Optimaliseer uw diensten/-productenaanbod door productverbreding. Klanten worden veeleisender en nieuwe klanten hebben mogelijk andere wensen; inventariseer deze continu en pas uw dienstenpakket daarop aan, zonder al te grote investeringen te doen. Door een breder pakket kunt een nieuwe tegenslag in de economie makkelijker aan. Zorg dat u niet te ver afdwaalt van datgene waar uw klanten u van kennen, dat schept weer onduidelijkheid en onzekerheid en daar houden klanten niet van.


U hoeft niet alles zelf te kunnen of alle deskundigheid zelf in huis te hebben. Zoek samenwerking met betrouwbare partners en leveranciers, die een welkome aanvulling kunnen zijn op uw eigen sterke punten.


Houd vooral ook technologische ontwikkelingen in de gaten, want hiermee kunt u vaak de voorsprong t.o.v. uw concurrenten bereiken. U hoeft niet voorop te lopen, zoek vooral naar praktische technologie die het voor uw klanten eenvoudiger maakt en die voor uzelf kostenbesparend werkt. Opvallend genoeg gaat dat vaker samen dan u denkt!


Denk aan de toekomst

Vaak is het zo bij overlevingskwesties dat de één overleeft ten koste van de ander. Ook in het bedrijfsleven komt dit voor. Als het water aan je lippen staat dan moet je wel, het is ik of de ander. Toch is dit niet de ideale oplossing. Vooral niet in het lokale bedrijfsleven waar men toch van elkaar afhankelijk is en waar men elkaar regelmatig tegen komt. De ene keer als leverancier, de volgende keer als klant. Probeer samen op te trekken om de schade te beperken. Speel het spel netjes en bouw aan de toekomst.


Houd de vinger aan de pols en reageer snel!
Met deze tips wilt u bereiken dat u klanten vasthoudt, de kosten omlaag gaan, uw basis versterkt wordt en dat u zicht krijgt op de toekomst. Zorg dat u de vinger aan de pols van deze ontwikkelingen heeft en dat u direct kunt bijsturen als dat nodig is. Laat al uw medewerkers u helpen om te signaleren als het niet lukt en daag ze uit om zaken direct op te lossen.


Profiteer van deze recessie om uw bedrijf weer helemaal gezond te maken en om gezond te blijven. En niet vergeten; voor een echt gezonde economie moet uiteindelijk het geld blijven rollen!

Geen opmerkingen: