vrijdag 9 maart 2012

PROJECTBLOG – EEN OOGGETUIGENVERSLAG VAN EEN ISO 9001-ADVISEUR - DEEL 1

Altijd prettig, een nieuw ISO 9001-project bij een nieuwe klant. Het betreft een adviesbureau met meer dan 100 medewerkers dat opdrachten voor de overheid uitvoert. Steeds vaker wordt ISO 9001-certificatie als gunningscriterium gehanteerd. De discussie of dit altijd terecht is, laten we maar even buiten beschouwing. Maar deze klant zit er maar mooi mee dat, om een mooie opdracht binnen te halen, binnen vijf maanden een ISO 9001-certificaat moet kunnen worden overlegd. Haalbaar, maar wel spannend of we voldoende tijd hebben. In ieder project kan iets misgaan door onvoorziene en ongrijpbare oorzaken. Mag nu niet gebeuren, want anders halen we de deadline niet.

Eerste bijeenkomst. Na een of meer kennismakingsgesprekken nu voor het echt. De globale planning is al in de offerte op gemaakt, dus we kunnen direct van start. Allereerst kijken we welke normeisen al zijn ingevuld. Tot opluchting van de klant blijkt dit ruim 60% te zijn. In feite bestaat het systeem al, alleen ontbreken enkele specificaties.

Altijd goed om terug te koppelen. Wel even opletten dat duidelijk is dat ook bij dit project de laatste loodjes het zwaarst zullen wegen. Gelijk maar een aanzet gemaakt voor de uiteindelijke cross reference tabel. Die gebruiken we aan het einde nog een keer om te checken of we echt alles hebben.

Mooi dat de organisatie beschikt over een (recent) ingevoerd Document Management Systeem (DMS). Zeker in hun branche - advisering aan overheden waar het draait het om tekeningen en rapportages - zorgt een goed DMS voor voldoende handvatten voor procesbeheersing. Ook procesmetingen worden hiermee eenvoudiger. Ook leuk: er is echt nagedacht over 'research'. Er is een afdeling gecreëerd waar de creatievelingen kunnen experimenteren. Goede ideeën worden vervolgens opgepakt en omgezet in nieuwe productconcepten. Er moet dan wel even worden uitgezocht of dit productontwikkeling is of het verbeteren van een bestaande werkwijze.

Volgende week maken we een aanzet om te komen tot het kwaliteitsbeleid. Hierbij zullen we aansluiting zoeken bij de uitkomsten van een aantal strategiesessies die de directie heeft ‘ondergaan’ onder begeleiding een consultant. De termen customer intimacy, product leadership en organizational excellence zijn al gevallen. Genoeg om naar uit te kijken!

Deze blogpost is het eerste deel van een serie blogposts over een project dat tot doel heeft een kwaliteitsmanagementsysteem op te zetten en in te voeren bij een adviesbureau. Het is onze mini soap. Een mini ISOAP, eigenlijk.

Geen opmerkingen: