dinsdag 14 augustus 2007

Een keurmerk: wat heeft u eraan?

Onlang kwam ik op "De Zaak" dit artikel tegen. Het geeft een aardig beeld van de wereld der keurmerken. Voor geinteresseerden of twijfelaars, hier het volledige artikel:

Een keurmerk: wat heeft u eraan?

Hoe verhoogt u de betrouwbare uitstraling van uw bedrijf? Met een keurmerk! Waar kunt u op letten als u er zelf een wilt gebruiken?

Waarom een keurmerk?
Een keurmerk kan goed zijn voor het imago van uw bedrijf en onderscheidend vermogen opleveren. Het maakt duidelijk dat uw aanbod van goede kwaliteit is en uw producten aan bepaalde eisen voldoen, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid. Voor zakelijke klanten is het een teken dat u een betrouwbare partner bent en voor consumenten kan het een reden zijn om voor een bepaalde aanbieder te kiezen.

Bedenk wel dat een keurmerk niet voor ieder bedrijf geschikt is.
Als u in een branche opereert waarin afnemers steevast kiezen voor de aanbieder met de laagste prijs, heeft het weinig zin een keurmerk te gebruiken.

Soorten keurmerken
Er bestaan grofweg drie soorten keurmerken: eerstegraads, tweedegraads en derdegraads.

  • Eerstegraads keurmerken Dit zijn keurmerken die zijn erkend door de Raad voor Accreditatie (RvA). Deze onafhankelijke instelling controleert organisaties die keurmerken verstrekken. Als een keurmerk door de RVA is erkend, dan betekent dat onder meer dat de certificerende instelling onafhankelijk is en zeer hoge eisen stelt aan bedrijven die voor een keurmerking in aanmerking willen komen. Bekende voorbeelden van eerstegraads keurmerken zijn die van TNO en KEMA.
  • Tweedegraads keurmerken Dit zijn keurmerken die door brancheorganisaties worden uitgegeven, zoals 'Keurslager'.
    Waarom geven branches keurmerken uit? Een belangrijke reden is het transparant maken van de markt voor producenten en consumenten. Het wordt ook gezien als een manier om de markt te beschermen: een keurmerk wordt dan ingezet als een wapen tegen beunhazerij.

  • Derdegraads keurmerken Er zijn ook nog keurmerken die een individuele ondernemer of bedrijf zichzelf toekennen. Dit wordt veel gedaan in de detailhandel: supermarkten koppelen bijvoorbeeld een zelfbedacht keurmerk aan hun huismerken om het kwaliteitsimago een impuls te geven.

Waar kunt u op letten?
Wilt u er zeker van zijn dat een keurmerk echt ‘ergens voor staat’, let er dan op dat de certificerende instelling een erkenningsregeling heeft: hierin staat beschreven aan welke (kwaliteits)eisen een bedrijf moet voldoen om in aanmerking te komen voor een keurmerk. Daarbij wordt ook gekeken naar het bestaan van een geschillen-, klachten- en/of garantieregeling. Een keurmerk wordt alleen verstrekt als aan deze eisen – gedurende een langere periode - wordt voldaan.

Is een keurmerk verplicht?
Soms wel, soms niet. Met name certificaten voor veiligheid, zoals een CE-markering, zijn in bepaalde gevallen verplicht. Ook kunnen leveranciers, groothandel en andere grote partners min of meer eisen dat een bepaald keurmerk of certificaat moet worden gevoerd. Voorbeelden: VCA voor de bouwsector en HACCP en BRC voor voeding.

Zelf een keurmerk gebruiken
Een bedrijf dat een eerstegraads keurmerk wil voeren, kan zich wenden tot de certificerende instellingen. Een overzicht hiervan is te vinden op de website van de Raad voor Accreditatie. Aan het voeren van een dergelijk keurmerk zijn wel kosten verbonden. U betaalt voor het onderzoek dat moet uitwijzen of uw product of dienst voldoet aan de eisen van de instelling die het keurmerk verstrekt. Dit kan op jaarbasis aardig in de papieren lopen.

Wie gebruik wil maken van een branchekeurmerk moet vaak lid worden van de instelling die dit verstrekt. Hiervoor wordt dan contributie in rekening gebracht. Als men als lid wordt toegelaten, wordt het recht op gebruik van het keurmerk verworven.

Wildgroei aan keurmerken
Nederland wordt overspoeld met keurmerken. Er zijn er duizenden, voor de meest uiteenlopende zaken: de 'echte' Sinterklaas of een homovriendelijk bejaardentehuis. De enorme toename van keurmerken wordt mede veroorzaakt door de trend duurzaam - of maatschappelijk verantwoord - ondernemen: denk aan de stickers die beloven dat producten milieuvriendelijk of zonder de inzet van kinderarbeid zijn geproduceerd. Het Keurmerkinstituut erkent op haar eigen website dat deze wildgroei 'inderdaad de effectiviteit van de afzonderlijke keurmerken ondergraaft'.

Keurmerken voor webwinkels
Het aantal webwinkels neemt hand over hand toe. Ook op dit gebied wemelt het inmiddels van de keurmerken. Bijkomend probleem is dat deze nogal eens worden misbruikt: webwinkeliers die niet zijn aangesloten bij een keurmerkorganisatie plaatsen wel een waarborglogo op hun website. Op zich geen slimme actie, want op de website van de keurmerkaanbieders kan worden gecontroleerd of een bedrijf daadwerkelijk lid is. Een van de bekendste keurmerken voor webwinkels is het Thuiswinkel Waarborg van de branchevereniging Thuiswinkel.org. Een greep uit het overige aanbod: mkbOK, Qshops, Koophits, SP-keur en Webshop Keurmerk.

Europese keurmerken
Hoewel het niet waarschijnlijk is dat op korte termijn nationale keurmerken zullen opgaan in Europese, is er toch sprake van een aantal ontwikkelingen die u serieus moet nemen. Zo is er ISO 22000, een internationale norm voor voedselveiligheid, en natuurlijk het verplichte CE-vignet, waarmee aangegeven wordt dat een product voldoet aan eisen van veiligheid, gezondheid en milieu. Zonder dit vignet mogen producten niet worden verhandeld op de Europese markt.

Bron: De Zaak

Geen opmerkingen: