vrijdag 24 augustus 2007

Melden van arbeidsongevallen

Wanneer en hoe moet een arbeidsongeval worden gemeld? Het zit zo:

Arbeidsinspectie
De Arbeidsinspectie houdt zich bezig met het toezicht, de opsporing en de handhaving van de wetgeving op het terrein van arbeidsbescherming. De belangrijkste wetten zijn;
- De Arbeidsomstandighedenwet (waaronder het Besluit Risico’s Zware Ongevallen)
- De Arbeidstijdenwet
- De Wet arbeid vreemdelingen
- De Warenwet
- De Wet Minimumloon en minimum vakantiebijslag

De Arbeidsinspectie is belast met:
- Het controleren van bedrijven en organisaties
- Het opsporen van strafbare feiten
- Het toetsen van voorgenomen wet- en regelgeving op handhaafbaarheid en uitvoerbaarheid
- Het onderzoeken van ernstige arbeidsongevallen en klachten van werknemers over hun arbeidsomstandigheden
- Het verzamelen van beleidsrelevante informatie
- Het adviseren van het ministerie van SZWrkgelegenheid daarover

Melden en registreren
Werkgevers zijn verplicht ernstige ongevallen die hun werknemers tijdens de arbeid overkomen te melden bij de Arbeidsinspectie. Arbeidsongevallen moeten gemeld worden als zij de dood, een ziekenhuisopname of blijvend letsel tot gevolg hebben. Gemelde ongevallen worden door de Arbeidsinspectie onderzocht.

Alle ongevallen die tot meer dan drie dagen ziekteverzuim leiden, moeten door de werkgever worden geregistreerd.

Met de herziening van de Arbowet vervalt de plicht van de werkgever om de werknemersvertegenwoordiging en bedrijfshulpverleners actief over de melding te informeren. De informatie moet echter wel beschikbaar zijn.


Bron: Arboplatform, ministerie van SZW

Geen opmerkingen: