donderdag 22 mei 2008

Een goede afspraak werkt beter!

Heeft u dat nou ook wel eens, dat je je uitslooft op een bepaalde klus, je zorgt dat die op tijd klaar is en dan hoor je die ander zeggen “Nee, dat is niet wat ik bedoelde..” . Je eerste reactie is dan vaak “Had dat dan meteen gezegd wat je precies wilde!” en soms zeg je dat niet maar denk je dat alleen maar. Later besef je dat je het misschien zelf ook wat beter had moeten vragen wat hij precies wilde.

Of je krijgt te horen als je iets aflevert: “Sorry, dat is niet meer nodig, ik heb al een andere oplossing gevonden.” Ja, dan heb je helemaal de P in, al het werk voor niets geweest! Het zou in ieder geval prettig geweest zijn als hij je dat eerder verteld had. OK, je was een weekje te laten met je rapportje, maar wat is nu een week op drie maanden.

En dan dat geval dat je een rekening van € 250 stuurde en van je klant te horen kreeg: “We hadden toch € 150 afgesproken?”

Ligt het nu aan de klant of aan de leverancier?
In de praktijk komt het er meestal op neer dat de afspraak rondom een bestelling of opdracht gewoon niet duidelijk genoeg is of niet compleet is. Meestal vindt men het maken van een afspraak niet leuk, of niet echt nodig. Toch loont het altijd om een heldere en specifieke afspraak te maken en om te checken of de ander het ook begrepen heeft en het er mee eens is. Schriftelijk vastleggen is altijd aan te bevelen, al is het maar met een klein kattebelletje of een kort mailtje.

Tips:

- Zorg dat je het met elkaar eens bent over wat er precies geleverd wordt.

- En stem af wanneer het geleverd wordt.

- Laat geen onduidelijkheid bestaan over wat het gaat kosten.

- Spreek af dat je elkaar informeert als er iets wijzigt in de afspraak.

- En besef dat je samen verantwoordelijk bent voor deze afspraak.


Ga je een showroom binnen, bel je met een aannemer, wil je een reis boeken, wil je dat een collega een opdracht voor je uitvoert, in alle gevallen waarin je iets wilt kopen of door een ander wil laten uitvoeren: hou een checklijstje bij de hand met deze vijf punten wat, wanneer, kosten, informeren en samen en je zult zien dat de afspraak een stuk helderder wordt.


Want: een goede afspraak werkt beter!

Geen opmerkingen: