woensdag 2 juli 2008

Meer afwisseling tussen leren en spelen

In Engeland is een leraar die een nieuwe manier van effectief lesgeven heeft bedacht: iedere acht minuten les wordt afgewisseld met tien minuten spelen. (Volkskrant 29 juni 2008). Volgens de gegevens scoren zijn leerlingen gemiddeld een punt beter dan hun leeftijdsgenootjes die blootstaan aan het traditionele spervuur van informatie.Volgens mij is dit helemaal niet nieuw, de dominee vroeger bij ons in de kerk wist het al: een preek mag niet langer dan 10 minuten duren en daarna gaan we met z'n allen zingen. Helaas heb ik te veel dominees meegemaakt die zich zelf te graag hoorden spreken en preken en ben ik uiteindelijk afgehaakt. Maar dat is een ander verhaal.

Ook bij bedrijfspresentaties en cursussen worden we vaak overvoerd met een gigantische hoeveelheid informatie, die we "om een goed beeld te kunnen vormen" over ons heen moeten laten gaan. En eigenlijk weet iedereen wel dat die engelse leraar gelijkt heeft, na tien minuten presentatie haak ik al af, na vijftien minuten ga ik nadenken over wat ik bij de lunch zal nemen, na twintig minuten ga ik me licht ergeren en na een halfuur moet ik echt even naar het toilet. De boodschap van de spreker gaat volledig aan mij voorbij, zelfs als hij/zij deze al in het begin gezegd heeft. En dat kan toch niet zijn/haar bedoeling zijn. Daarom is het bijvoorbeeld ook belangrijk dat een toolboxbijeenkomst niet te lang duurt.

Wie durft het om een presentatie van acht minuten af te wisselen met tien minuten spelen? Of worden we dan als niet serieus genoeg beschouwd? Hoe zou u dat aanpakken?

Geen opmerkingen: