In de versie van 2001 is dat al drastisch aangepakt door o.a. ook klantenwensen en tevredenheid, maar ook kwaliteitsverbetering in de norm te betrekken.
En in de versie van 2008 gaat men nog een stapje verder en moet het bedrijf niet alleen deze metingen, maar ook alle managementprocessen die leiden tot het realiseren van de gewenste output en de kwaliteitsdoelstellingen in het kwaliteitssysteem opnemen (paragraaf 0.2). Men moet dus kunnen laten zien welke besturingshulpmiddelen men gebruikt om de organisatie in goede banen te leiden en wat de resultaten zijn van managementmeetings, balanced scorecards, managementrapportages e.d. Geen schokkende zaken, maar wel net weer een stapje verder in de goede richting.
Het wordt steeds duidelijker dat het willen voldoen aan de ISO 900 leidt tot een bedrijf dat aantoonbaar goede kwaliteit levert en zichzelf structureel verbetert. En het behalen van een certificaat -dat daar een bewijs van is- is dan mooi meegenomen!
Overigens kan Isolease u helpen bij het invoeren van een goed besturingssysteem dat perfect aansluit bij uw ISO 9001 certificaat: de PrismaScope. Hiermee heeft u een praktisch instrument in handen waarmee u structureel kunt sturen en bijsturen in alle onderdelen van uw organisatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten