maandag 7 juli 2008

Nieuwe ISO 9001 en managementprocessen

Zoals al in een eerder Isolease-blog is aangegeven zijn de komende wijzigingen in de ISO 9001:2008 niet zo substantieel als in 2001. Het zijn meer verfijningen en verduidelijkingen, zodat het geheel nog beter gaat werken. Eén van de wijzigingen in de nieuwe ISO 9001 komt er op neer dat nog meer de nadruk komt te liggen op het feit dat een organisatie ook daadwerkelijk haar kwaliteitsdoelstellingen realiseert en de gewenste output levert. In de begintijd van de ISO-normen werd daar door sceptici nog wel eens een vraagteken bijgezet: “een gecertificeerd bedrijf heeft haar proces onder controle, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit van het geleverde product” was een veelgehoord commentaar.

In de versie van 2001 is dat al drastisch aangepakt door o.a. ook klantenwensen en tevredenheid, maar ook kwaliteitsverbetering in de norm te betrekken.

En in de versie van 2008 gaat men nog een stapje verder en moet het bedrijf niet alleen deze metingen, maar ook alle managementprocessen die leiden tot het realiseren van de gewenste output en de kwaliteitsdoelstellingen in het kwaliteitssysteem opnemen (paragraaf 0.2). Men moet dus kunnen laten zien welke besturingshulpmiddelen men gebruikt om de organisatie in goede banen te leiden en wat de resultaten zijn van managementmeetings, balanced scorecards, managementrapportages e.d. Geen schokkende zaken, maar wel net weer een stapje verder in de goede richting.

Het wordt steeds duidelijker dat het willen voldoen aan de ISO 900 leidt tot een bedrijf dat aantoonbaar goede kwaliteit levert en zichzelf structureel verbetert. En het behalen van een certificaat -dat daar een bewijs van is- is dan mooi meegenomen!

Overigens kan Isolease u helpen bij het invoeren van een goed besturingssysteem dat perfect aansluit bij uw ISO 9001 certificaat: de PrismaScope. Hiermee heeft u een praktisch instrument in handen waarmee u structureel kunt sturen en bijsturen in alle onderdelen van uw organisatie.

Geen opmerkingen: