woensdag 1 oktober 2008

Recessie in aantocht, wat nu? Klanten behouden!

Al maanden zit het er aan te komen, allemaal houden we ons hart vast voor wat de gevolgen kunnen zijn van de financiële crisis, die volgens deskundigen in ieder geval tot een flinke recessie leidt. Wat kun je er aan doen om je bedrijf meer recessiebestendig te maken?

Het belangrijkste is natuurlijk om op korte termijn maatregelen te nemen om met name de financiële risico’s te beperken, zoals u dat ook thuis doet: de tering naar de nering zetten, geen extra geld lenen, overbodige kostenposten direct saneren, kritisch kijken naar de verhouding tussen kosten en opbrengsten (en daar ook iets mee doen!) en dat soort zaken. Een financieel expert kan u veel meer daarover vertellen, dus ik zal daar niet dieper op in gaan.

Wat we nadrukkelijk geleerd hebben in de recente crisis is dat vertrouwen van klanten en aandeelhouders in het bedrijf een levensbelangrijke factor voor overleving is. Natuurlijk mogen uw klanten merken en moeten uw aandeelhouders zien dat u extra op de kleintjes let, maar dat mag op geen enkele manier ten koste gaan van het vertrouwen dat uw klanten in uw bedrijf en uw producten hebben. En uit de recente crisis bij Fortis heeft u kunnen zien hoe gevoelig en kwetsbaar dit vertrouwen is. Een enkel gerucht of een verkeerde uitspraak kan al een zaadje zijn dat het vertrouwen gaat ondermijnen. Vooral bij producten of diensten waarbij het voor de klanten eenvoudig is om over te stappen naar een in hun ogen betrouwbaarder bedrijf, bent u binnen de kortste keren uw klanten kwijt. Even wat spaargeld overzetten van de ene bank naar de andere is voor de klant een fluitje van een cent, maar is bij grote aantallen voor een bank funest! En u weet, zonder klanten houdt u het zeker niet lang vol, vooral niet tijdens een recessie.

Wat kunt u doen om het vertrouwen van klanten in uw bedrijf vast te houden? In de eerste plaats moet het beleid van het bedrijf er ook daadwerkelijk op gericht zijn om waardevol voor haar klanten te zijn. Alle medewerkers dienen dat ook te onderschrijven, want u weet ook dat één ongemotiveerde en loslippige medewerker veel imagoschade kan veroorzaken. Klanten moeten merken dat zij op nummer 1 staan, ook in tijden van recessie.

Een goede relatie met klanten is een belangrijke voorwaarde en heldere communicatie is daarbij essentieel. Houd klanten op de hoogte van welke maatregelen u neemt of noodgedwongen moet nemen en wees vooral eerlijk. Zorg dat u zoveel mogelijk zelf de regie over de communicatie over uw bedrijf in de pers houdt, informeer de pers tijdig en zorg ook daar voor vertrouwen en een goede relatie.

Mijn overtuiging is dat als u tijdens de komende recessie extra aandacht besteed aan het vasthouden van vertrouwen en het versterken van de relatie met klanten dit meer kans op overleving biedt en meer uitzicht op groei na de recessie.

Geen opmerkingen: