vrijdag 9 maart 2007

CO2 compensatie

CO2 compensatie is een hype. Bedrijven rollen over elkaar heen om u te laten compenseren voor al uw vervuilende activiteiten. Zo kan u uw vliegreis compenseren, maar ook uw volledige vakantie. Natuurlijk zijn alle gereden kilometers compenseerbaar, maar u kunt ook direct aftikken bij het tanken of uw verzekeraar actie laten ondernemen. Schoner leasen behoort ook tot de mogelijkheden.

Wat te denken van de compensatie van huishoudelijke taken en benodigdheden? Er worden zelfs druk certificaten uitgegeven. Aankopen doet u natuurlijk “groen” en pinnen kan straks ook milieuvriendelijk. Sommige ministeries geven al het goede voorbeeld en steden zijn eveneens inventief.

Vanzelfsprekend zijn er ook kritische geluiden. Maar bent u wellicht benieuwd hoe groot uw uitstoot is? Test het hier en hier.

Vliegen doe ik zelden, maar autorijden is een aangeboren afwijking gebleken. Ik neem het zekere voor het onzekere en ga daarom even 122 bomen planten. Wat doet u?

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit is een hype, maar een belangrijke weg vereffenaar voor de echte oplossing die gaat komen.

http://www.hier.nu is goed bezig. Maar ook sommige ondernemers, die niet lullen maar poetsen. Bijvoorbeeld http://www.easybow.nl met energiezuinige en toch krachtige servers voor het MKB. Een echte aanrader trouwens.

Anoniem zei

Een hype is het inderdaad, en niets dan een hype.
Naast het feit dat de CO2 uitstoot van de mens naast dat van de oceanen, rottende vegetatie, dieren, bacterien en vulkanen verbleekt tot onder 0,5% van de totale uitstoot, is de zon activiteit de laatse dertig jaar hoger, en loopt de CO2 in de grafiek in Al Gore's documentaire in werkelijkheid zo'n 800 jaar achter op de temperatuur.
Dit wijst er duidelijk op dat de CO2 verhoging niet de oorzaak is.

De reden dat de valse officiele klimaat theorie zo veel in het nieuws komt, is dat bureaucraten van over de hele wereld willen dat we CO2belasting gaan betalen.
Er is een heel bureaucratisch systeem dat zijn geld verdiend door ons voor de gek te houden.

Voor echte informatie moet je hier wezen; "The Great Global Warming Swindle", te zien op Google Video.

Corine van den Houten zei

De documentaire in kwestie heb ik inderdaad onlangs gezien. Lijkt ook hout te snijden. Bewust omgaan met energie, brandstoffen en ons milieu in het algemeen kan volgens mij echter geen kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet? Goed dat er in ieder geval een maatschappelijk debat op gang is gekomen.

Anoniem zei

Ik ben het er helemaal mee eens dat we bewust met ons milieu moeten omgaan.
Maar betekent dit ook dat we ontwikkelings landen moeten dwingen hun economische groei te stagneren, want alternatieve energie bronnen zijn voor de gewone Centraal-Afrikaan of Bangladeshi te duur.
Dat we de mensen spaarlampen moeten opdwingen die (nog) niet helemaal recyclebaar zijn, terwijl de meesten het gewoon bij het HTK-afval zullen gooien, ook al staat er duidelijk een symbool op gedrukt dat dit verbied.
Of misschien dat we moeten betalen voor de lucht die we uitademen, dit is in de New York Times serieus besproken.
Nee naar mijn mening betekend dit dat we moeten ophouden stralingsbronnen en fijnstof in de atmosfeer los te laten, en ander zulks.
Ik zou zeggen "Schaadt het, dan baat het niet".

Corine van den Houten zei

Ha Joschka. Ik ben het vrijwel volledig met je eens. Mijn punt echter is dat niets je ontslaat van je eigen verantwoordelijkheden ten aanzien van het milieu. Je hebt je persoonlijke milieubelasting immers voor een groot gedeelte zelf in de hand. Kwestie van keuzes maken. Hoe groot is jouw voetafdruk?

Je kunt het ook omdraaien: moet je juíst niet -ten bate van bijvoorbeeld ontwikkelingslanden- je best doen? Stiekum bedoelen we waarschijnlijk hetzelfde, of zit ik er erg naast?

Anoniem zei

Zo'n anderhalve werelden zouden nodig zijn met 6 miljard van mijn clonen, met een gemiddelde van ongeveer 4.5, ik heb daarvoor een of andere test op een amerikaanse "groene"website gedaan.
Ik denk dat je er inderdaad niet ver naast zit.
Ik probeer aleen duidelijk te maken dat niet alles is wat het lijkt, in dit geval gaat het naar mijn mening om geld.

Corine van den Houten zei

Joschka, we zijn het eens ;-)

Anoniem zei

Voor CO2 compensatie, gebruik ik www.co2logic.com
Het is de enige die door de VN gecertifieerd is. Dit is een zeer interessant website.

Anoniem zei

Hype of geen hype, alle beetjes helpen! Kia bijvoorbeeld, KIA Nederland heeft een project in Mali lopen, waarbij olie uit noten van de Jatropha plant worden geperst, van deze olie wordt dan weer biodiesel geproduceerd. Deze diesel wordt binnen Mali verkocht, dus goed voor de ontwikkeling en goed voor het klimaat! Zij proberen kennelijk echt wat bij te dragen aan CO2 compensatie.