maandag 26 maart 2007

Wie is aansprakelijk tijdens het woon-werk-verkeer?

Er heerst soms onduidelijkheid over de aansprakelijkheid wanneer er een ongeval plaats vindt tijdens het woon-werk-verkeer. Een werknemer denkt dat de werkgever aansprakelijk is, hij is immers onderweg ten bate van deze werkgever. En een werkgever is soms overtuigd van het feit dat de werknemer aansprakelijk is, want hij is immers niet aan het werk op dat moment. Enfin, reden genoeg om e.e.a. nog eens toe te lichten:

De Arbeidsomstandighedenwet ziet ongevallen die gebeuren op weg naar en van het werk niet als arbeidsongevallen. De Arbeidstijdenwet ziet de tijd die een werknemer nodig heeft om naar zijn werk te gaan niet als arbeidstijd. Hieruit kan men concluderen dat het woon-werk-verkeer in het algemeen niet onder de verantwoording valt van de werkgever. Anders wordt het uiteraard wanneer de werkgever een werknemer uitzendt naar een andere locatie. Dan ligt het risico in de arbeidstijd en is de werkgever wel verantwoordelijk.

Voor de loondoorbetaling bij ziekte maakt het echter in principe niet uit of er een ongeval heeft plaatsgevonden tijdens de arbeidstijd of daarna. Wanneer een werknemer ziek is zal de werkgever het loon dienen door te betalen. Het staat de werkgever uiteraard vrij om via een juridische procedure de schade/loonkosten trachten te verhalen op de veroorzaker van een ongeval. Het is niet wettelijk verplicht om bovenstaand risico te verzekeren.

Helder?

Bron: Ministerie van SZW

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb vandaag uw website bezocht, mede omdat ik binnenkort een toolboxmeeting ga houden voor het personeel op mijn afdeling (Essent brabant regio west)
Bij het lezen van het hierboven genoemde onderwerp vroeg ik me af hoe het met aansprakelijkheid van de werkgever zit voor de medewerkers die de hele dag in de buitendienst bezig zijn.
Op mijn afdeling zitten veel opzichters die met hun eigen auto van project naar project rijden. Als deze een verkeersongeluk krijgen zijn er dan kosten, materieel of inmaterieel, te verhalen op de werkgever??

Ik hoop binnekort iets van u te vernemen.

MVG, Bernard Kuijpers

Corine van den Houten zei

Met de informatie die u mij geeft durf ik te concluderen dat de werkgever aansprakelijk is. Ik heb eventueel een factsheet met aanvullende informatie én een relevante toolbox voor u beschikbaar mocht u daar interesse in hebben.

Via de vestiging 's Herthogenbosch heb ik deze ochtend een bericht voor u achter gelaten met aanvullende contactgegevens. Indien opportuun hoor ik graag van u.

Veel succes in ieder geval!

Anoniem zei

Wat als een ongeval gebeurt op de parking van het bedrijf?

Hypothetische voorstelling:
Werknemer komt met wagen naar het werk, parkeert wagen, wandelt naar fietsenstalling (moet een behoorlijke afstand overbruggen tot aan de werkvloer) en komt ten val bij de fietsenstalling.

Woon-werkverkeer of werkongeval?