dinsdag 23 oktober 2007

Wat is ISO 9001?

Zeg wat je doet, doe wat je zegt en toon aan dat je doet wat je zegt! Daar komt het eigenlijk op neer. Een inleiding:Kwaliteit is in principe een eenvoudig concept. Het betekent simpelweg: producten leveren die voldoen aan de verwachtingen van klanten. Of nog mooier: Producten leveren die niet terug komen aan klanten die wel terug komen.

Er zijn diverse methoden om kwaliteit binnen uw onderneming te waarborgen. Een van die methoden is de implementatie van de
ISO 9001 norm. Het is een praktische toepassing voor het verbeteren van uw bedrijfsprocessen en een verzameling voorschriften die een handleiding vormt tot het beschrijven van die bedrijfsprocessen binnen uw onderneming. Het beschrijven van bestaande bedrijfsprocessen middels eenvoudige, begrijpelijke procedures en het vermijden van onnodige kosten zijn enkele uitgangspunten.

De ISO 9001 norm is een uitstekend managementinstrument, dat mogelijkheden biedt tot verbeteren door een inzicht te geven in uw bedrijfsprocessen en is bij uitstek een instrument om procesmatige kwaliteitsverbeteringen door te voeren.

De norm dwingt u schriftelijk (of digitaal) vast te leggen wat voor u én uw klant belangrijk is voor de uiteindelijke totstandkoming van een product en/of dienst. De norm schrijft niet voor hoe u dat moet doen. U bepaalt immers zelf wat kwaliteit voor uw onderneming betekent.

U kunt ook bepaalde zaken in uw kwaliteitsmanagementsysteem regelen die niet door de norm worden vereist, maar die u zelf belangrijk vindt. U kunt er tevens voor kiezen het kwaliteitsmanagementsysteem te koppelen aan, of als basis te laten dienen voor een geïntegreerd zorgsysteem waarin kwaliteit, milieu en arbo kunnen worden opgenomen. U borgt middels een (kwaliteits)managementsysteem dat bepaalde processen volgens vaste procedures verlopen.

De norm bestaat uit de volgende hoofdstukken:
1. Onderwerp en toepassingsgebied;
2. Normatieve verwijzing;
3. Termen en definities;
4. Kwaliteitsmanagementsysteem (Algemene en documentatie eisen);
5. Directieverantwoordelijkheid (o.a. Kwaliteitsbeleid, planning,
communicatie);
6. Management van middelen (o.a. Personeel, infrastructuur,
werkomgeving);
7. Realiseren van het product (o.a. Processen, ontwerp en ontwikkeling,
inkoop, beheersing van meetmiddelen);
8. Meting, analyse en verbetering (o.a. bewaking en meting,
beheersing non-conformiteiten, analyse van gegevens, verbetering).

U kunt er voor kiezen om uw kwaliteitssyteem (op basis van ISO 9001) te laten
certificeren, of u gebruikt de norm gewoon als handig hulpmiddel voor uw bedrijfsvoering zonder certificatie oogmerk.

Voordelen kent deze norm te over. Voor u een van de belangrijkste elementen is waarschijnlijk dat het niet alleen geld kost, maar -mits juist geïmplementeerd- het vooral geld op levert!

Het is overigens
makkelijker dan u denkt. En allerminst een papieren tijger

Geen opmerkingen: