dinsdag 16 mei 2006

Imago ISO-norm

Enige tijd geleden schreef ik voor autoverkoopster.nl onderstaande column. Graag deel ik deze hier in aangepaste vorm met u.

Imago
“ISO, dat is met al die overbodige formuliertjes, voor die onzin heb ik geen tijd”.
“Weet u wel wat dat kost, dat ge-ISO”.
“Wij hebben geen ISO nodig om kwaliteit te leveren”.
“Ik peins er niet over, ik wil flexibel blijven”.

Zomaar een aantal meningen die ik er gratis bij krijg als men mij vraagt wat ik doe in het dagelijks leven. Met “ISO” wordt doorgaans de meest voorkomende ISO-norm bedoeld. ISO 9001:2000 voor kwaliteitsmanagement. Het begint er langzaam op te lijken dat de norm kampt met een imagoprobleem.


Het aardige is dat de norm juist bedoeld is om helderheid, orde en rust te scheppen in een organisatie. Verbetermogelijkheden signaleren, efficiënter te werk gaan, kosten drukken. Kortom tijd besparen én kwaliteit leveren. Het levert ‘en passant’ in veel branches ook nog een betere concurrentiepositie op. En nee: Je kunt er geen 'betonnen reddingsvesten' of 'condooms met gaatjes' mee certificeren. Hardnekkig misverstand. Ik zal u echter, omwille van het behouden van uw aandacht, de details besparen. Mits juist geïmplementeerd, is het een prima systeem dat garant staat voor tevreden klanten. En zoals u weet: Uw beste verkoper is een tevreden klant!

U mag best van mij weten dat ik een onvervalste Rotterdamse ‘niet-lullen-maar-poetsen-mentaliteit’ heb. Én ik ben een voorstander van -laat ik het nogmaals benadrukken- een goed geïmplementeerd kwaliteitssysteem conform ISO 9001. Rara hoe kan dat.

Doe wat je zegt, en zeg wat je doet. Daar komt het eigenlijk op neer. ISO 9001 gecertificeerde bedrijven moeten ook aantonen dat ze doen wat ze zeggen. Zo eenvoudig is het. Ze leveren producten (of diensten) die niet terug komen aan klanten die wél terug komen. Dat willen we toch allemaal?

Geen opmerkingen: