dinsdag 29 april 2008

Recht op je doel af met SMART!

De laatste tijd krijgen wij steeds vaker de vraag: ‘’Wat is SMART ook al weer?’’. Eigenlijk is het SMART principe heel eenvoudig! Even om het geheugen weer op te frissen volgt hier een snel cursus SMART:

Het echt duidelijk opstellen van een doel is soms lastig. Een doel kan na evaluatie te vaag geformuleerd zijn, of wat er precies bereikt moet worden komt niet duidelijk naar voren omdat slechts de wensen zijn geformuleerd. SMART is een hulpmiddel om doelen duidelijk te formuleren. Het acroniem staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden.

  • Specifiek:

Een doel moet specifiek geformuleerd worden, dus wees specifiek in hetgeen wat behaald moet worden. De doelen moeten eenduidig zijn. Daarnaast moet het doel een waarneembare actie, gedrag of resultaat zijn waaraan een kwantitatief gegeven verbonden is. Een voorbeeld van een fout geformuleerd doel volgens de SMART principe: wij willen omzet zien. Volgens het SMART principe behoort het doel als volgt te worden geformuleerd: een stijging van de omzet.

  • Meetbaar:

Een doel moet meetbaar zijn. Als een doel niet meetbaar is kan ook niet geëvalueerd worden of de doelen zijn behaald, of eventueel moeten worden bijgestuurd. Geef daarom altijd de waardes aan. Bijvoorbeeld: 10% stijging van de omzet in plaats van een stijging van de omzet. Maak een doel tastbaar.

  • Acceptabel:

Een doel moet acceptabel zijn voor de medewerkers en/of het management. Met andere woorden: er moet een ambitie terug te vinden zijn in een doel, maar overdrijf niet. De zojuist besproken voorbeeld van 10%, moet dus acceptabel zijn. Wanneer het slecht gaat met een onderneming zowel in liquide zin als in opdrachtverwerving, is een 10% stijging van de omzet misschien iets te hoog gegrepen. Denk daar dus goed over na.

  • Realistisch:

Realistisch en acceptabel hangen nauw met elkaar samen. Wees realistisch bij het opstellen van je doelen. Kijk goed naar de situatie waarin u zich bevindt. Doelen worden opgesteld om behaald te worden.

  • Tijdsgebonden:

Bij het opstellen van een doel is het altijd belangrijk om aan te geven wanneer dit doel behaald moet worden. Moet de 10% stijging van de omzet morgen zijn, over een maand of eind 2008?

1 opmerking:

Anoniem zei

goede start