Deze anekdote vertelt Masaaki Imai steevast bij de start van zijn lezing over de KAIZEN-aanpak en de strekking is duidelijk: je hoeft niet alles perfect te doen, als je je directe concurrent maar een stapje voor blijft! En dat niet alleen vandaag, maar ook morgen en overmorgen.
Op deze filosofie is de uit Japan afkomstige KAIZEN-aanpak gebaseerd, een aanpak die alle verbeterpotentie in een bedrijf gebruikt om dat doel te realiseren. Iedereen in het bedrijf verbetert mee en het wordt ook wel “verbeteren vanaf de werkvloer” genoemd, maar wel met een duidelijk visie en steun vanuit de leiding. Een mooie combinatie van “top-down” en “bottom-up”.
Door die continue verbetering kwam Japan er na de tweede wereldoorlog weer snel bovenop, mede dankzij hulp van Amerikaanse kwaliteitsgoeroe ’s zoals o.a. Deming en Crosby (zero defects). Dat proces van continu verbeteren lukte Japan zo goed dat ze hun eigen leermeesters voorbijstreefden en dat de Amerikanen alsnog in eigen land flink aan de bak moesten om de schade te beperken.
In ieder geval heeft de KAIZEN-aanpak fundamenteel iets veranderd in de manier waarop bedrijven geleid worden; medewerkers mogen voortaan meedenken, nee, er wordt zelfs van ze verwacht om mee te denken! Of bij u nog niet?
Hou het gewoon simpel, geef iedereen in het bedrijf twee opdrachten:
1 Zorg dat je je klanten vandaag tevreden stelt.
2. Zorg dat je je klanten ook morgen tevreden kunt stellen.
Volgende keer iets meer over de ISO 9001 als management hulpmiddel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten